۱۳۹۱ فروردین ۲۴, پنجشنبه

محموله 65هزار تنی گندم آمريکا در راه ايران

خبرگزاري آريا- منابع رسمي آمريکا اعلام کردند نخستين محموله گندم آمريکا طي سه سال گذشته به وزن 65 هزار تن به زودي راهي ايران خواهد شد.
به گزارش رويترز، بر اساس آمار دولت آمريکا، اولين محموله گندم آمريکا در طي نزديک به سه سال گذشته به زودي به ايران صادر خواهد شد.
اين محموله حاوي بيش از 65 هزار تن گندم است که هفته گذشته براي صادرات مورد بازرسي قرار گرفت. محموله مذکور يکي از حداقل سه محموله گندمي است که اواخر ماه فوريه توسط ايران از آمريکا خريداري شده است.
ايران با هدف افزايش ذخاير مواد غذايي داخلي خود و ايستادگي در مقابل تحريم هاي غرب، در طي ماه هاي اخير، اقدام به خريد حدود 2.5 تا 3 ميليون تن غلات از توليد کنندگان غلات نموده است.
هر چند مواد غذايي مشمول تحريم ها نيستند، اما محدوديت هاي ناشي از تحريم ها موجب ايجاد وقفه در واردات مواد غذايي و افزايش بهاي آنها در ايران شده اند.
شاون مک کمبريج، از تحليلگران موسسه جفريز بچ در اين زمينه اظهار داشت: «ايرانيان اقدام به خريد (غلات) مي کنند، حال چه از آمريکا و چه از جاي ديگر، تا کالاهاي اساسي مورد نياز خود را براي مقابله با تحريم ها و يا هر گونه اقدام ديگري که ممکن است در آينده اتفاق بيافتد ذخيره کنند.»
وي افزود: «از نظر تجارت غلات، اين آزموني براي سنجش بردباري دولت آمريکا در مورد عدم استفاده از مواد غذايي به عنوان يک سلاح است»
وزارت کشاورزي آمريکا تا کنون خريد 180 هزار تن گندم توسط ايران از آمريکا را تاييد نموده است که بيشترين ميزان گندم خريداري شده از سال 2008 به شمار مي رود، اما منابع غير رسمي و خصوصي حجم مجموع گندم خريداري شده را 400 هزار تن اعلام کرده اند.
خريد گندم ايران در هفته هاي اخير کمتر شده، اما نشان هايي که حاکي از کاهش حجم توليد غلات در ايران به دليل کاهش نزولات جوي است، ممکن است تهران را مجبور به خريد ميزان بيشتري گندم از بازارهاي بين المللي در ماه هاي آينده بنمايد.