۱۳۹۱ فروردین ۲۴, پنجشنبه

برنج هم گران شد


سایت آفتاب: دبیر انجمن برنج ایران از افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار خبر داد و گفت: متاسفانه کیفیت برنج‌های عرضه شده در مراکز فروش در پایتخت بسیار پائین تر از کیفیت برنج‌هایی است که در مراکز فروش شمال کشور عرضه می‌شوند. 

جمیل علیزاده شابق در خصوص دلایل نوسان قیمت برنج در بازار اظهار داشت: همیشه در چنین موقعی از سال به دلیل عدم تولید برنج جدید، قیمت این کالا در بازار به صورت طبیعی افزایش پیدا می کند. 

وی درعین حال تصریح کرد: البته دلالان و سوداگران برنج هم در افزایش قیمت برنج بی تاثیر نیستند ، چون آنها به بهانه گران شدن هزینه سوخت که تاثیر مستقیمی بر هزینه حمل ونقل برنج از شمال کشوربه پایتخت دارد، قیمت برنج را افزایش می دهند. 

به گفنه دبیر انجمن برنج ایران، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تاثیر غبر مستقیم بر افزایش قیمت برنج داشته و این موضوع نیز به عنوان عاملی دیگر در گران شدن این کالا نقش داشته است. 

علیزاده با بیان اینکه وقتی به اواخر تیرمی رسیم شوک جدیدی به بازار برنج وارد می شود و تولید 500 هزار هکتار برنج از شالیزارهای شمال کشوردر مرداد و شهریور موجب افت قیمت برنج در بازار می شود، گفت: این روند از ابتدای فصل پائیز تغییر می کند به طوری‌که قیمت برنج تا شب عید مجددا افزایش پیدا می کند. 

وی افزود: به‌طور متوسط قیمت برنج درجه یک طارم محلی در تیرماه سال گذشته در شهرهای شمالی کشور در حدود 3300 تومان و در تهران در حدود 3600 تومان بود که این رقم شب عید در شهرهای کشور به حدود 3700 تومان و در پایتخت نیز به حدود 4300 تومان رسید. 

به گزارش مهر، دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: امسال قیمت هر کیلوگرم برنج در شهرهای شمالی کشور به طور متوسط در حدود 4000 تومان و در تهران نیز به بیش از 4500 تومان رسیده است در حالی که متاسفانه کیفیت برنج‌های عرضه شده در مراکز فروش در پایتخت به دلیل فعل و انفعالاتی که بر روی آن صورت می گیرد، بسیار پائین تر از کیفیت برنج‌هایی است که در مراکز فروش شمال کشور عرضه می شوند.