۱۳۹۱ فروردین ۲۴, پنجشنبه

امارات متحده عربی سفیر خود را از تهران فراخواند

رادیو آلمان: امارات متحده عربی روز پنج‌شنبه (۲۵ فروردین/ ۱۲ آوریل) در اعتراض به دیدار اخیر احمدی نژاد از جزیره ابوموسی سفیر خود را از تهران فراخواند.
خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی (وام) که این گزارش را منتشر کرده می‌گوید: «وزارت خارجه صیف محمد عبید الزعابی، سفیر خود را از تهران برای مشورت فراخواند.»
وزیر خارجه امارات متحده عربی روز چهارشنبه (۲۴ فروردین/ ۱۱ آوریل) سفر محمود احمدی‌نژاد به ابوموسی را محکوم کرد.
شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان این سفر را "نقض آشکار" حاکمیت امارات بر سرزمین خود نامید. وی اعلام کرد، اقدام احمدی‌نژاد خلاف تمامی تلاش‌های امارات برای حل مسالمت‌آمیز کنترل ایران بر سه جزیره این کشور است.
وزیر خارجه امارات تصریح کرد: «این دیدار وضعیت قانونی این جزایر که قسمتی از .... خاک ملی امارات محسوب می‌شوند را تغییر نخواهد داد.»
جزیره ابوموسی‌، تنب بزرگ و تنب کوچک بعد از عقب‌نشینی نظامیان بریتانیا از خلیج فارس در سال ۱۹۷۱ زیر کنترل ایران در آمد. ابوموسی 
پرجمعیت‌ترین این جزایر است.
بر اساس تفاهم‌نامه میان ایران و شیخ‌نشین شارجه که اکنون بخشی از امارات است به طور مشترک اداره می‌‌شود. اما امارات می‌گوید که ایران از سال ۱۹۹۱ کنترل کامل جزیره ابوموسی را در اختیار گرفته و اقدام به ایجاد فرودگاه و پایگاه نظامی در آن کرده است.