۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۱, دوشنبه

اعتراض دهها شاعر، نویسنده و مترجم به وزیر ارشاد


سحام نیوز: ۱۶۳ نویسنده، شاعر و مترجم در نامه‌ای سرگشاده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نشر، خواستار لغو تعلیق چند ناشر و فراهم شدن امکان حضور این ناشران در نمایشگاه کتاب سال جاری شدند.
به گزارش مهر در این نامه سرگشاده که به امضای افرادی نظیر مژده دقیقی، احمد پوری، عبدالله کوثری، مجید قصیری، لیلی گلستان و کیومرث پوراحمد رسیده، آمده است: «چندی است که اخباری ناراحت کننده از وضعیت نشر کشور شنیده می‌شود؛ نخست حرف و حدیث درباره تعلیق ناشرانی چون نشر چشمه و ثالث که از ناشران پرسابقه‌اند و دوم ممانعت از شرکت نشر چشمه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران.»
امضا کنندگان این بیانیه اظهار کرده‌اند که صنعت نشر کشور هر روز «ضعیف‌تر» شده و تیراژ کتاب‌ها «به پایین‌ترین حد خود در این سال‌ها رسیده» و از مسئولان درخواست کرده‌اند تا تعلیق‌ها برداشته شود و ناشران با همان روال سابق به کارشان ادامه دهند.
اسفندماه سال گذشته، پس از تعلیق فعالیت نشر چشمه، گزارش‌هایی منتشر شد حاکی از آن که وزارت ارشاد بی‌ آن‌ که توضیحی ارائه کند، از صدور مجوز برای کتاب‌های انتشارات ثالث هم سرباز می‌زند.
وزارت ارشاد آن زمان اعلام کرد که پرونده چندین ناشر دیگر نیز در هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در دست بررسی است.
پس از آن و در اوایل اردیبهشت‌ماه نیز وزارت ارشاد اعلام کرد که نشر چشمه به دلیل «تکرار تخلفات» و داشتن حکم قضایی، امکان حضور در نمایشگاه کتاب امسال را از دست داده است.
وجود حکم قضایی علیه نشر چشمه در حالی مطرح شده است که این ناشر تأکید کرده است: «تا کنون هیچ پرونده‌ای علیه نشر چشمه در هیچ یک از محاکم قضایی کشور تشکیل و هیچ حکمی هم صادر نشده است.»
بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب تهران، چهارم اردیبهشت‌ماه با اشاره به این‌که در کنار نشر چشمه، نشر ثالث، پیدایش و نشرهای دیگری نیز در زمره نشرهای تعلیقی بودند، افزود: «آن‌‌هایی که سر و صدا نداشتند، در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. الان هم نشر ثالث و پیدایش امکان حضور دارند و نشر چشمه خیر.»
وی با تأکید بر این‌که «ریش سفیدی‌ها انجام شده» اما «تخلفات این نشر زیاد است»، افزود: «هیچ‌گونه تغییر به درخواست هیچ‌کس انجام نمی‌شود… ما در این دوره حضور نشر چشمه را شاهد نیستیم.»
در حال حاضر در کنار نشر چشمه، گزارش‌ها حاکی است که انتشارات «آهنگ دیگر» نیز اجازه حضور در نمایشگاه را ندارد و مدیر کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب می‌گوید «صلاحیت این نشر تأیید نشده است».
حافظ موسوی، مدیر انتشارات «آهنگ دیگر» با تأکید بر این‌که دو سال پیاپی است که از حضور این نشر در نمایشگاه کتاب ممانعت به عمل می‌آید، به خبرگزاری مهر گفته است: «این مؤسسه تخلف فرهنگی و پرونده قضایی ندارد، ولی با این حال به ما گفته می‌شود که صلاحیت حضور در نمایشگاه را ندارید. حالا یک نفر به ما بگوید اینکه صلاحیت نداریم، یعنی چه.»
بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه در مصلای این شهر برگزار می‌شود که وزارت ارشاد تأکید کرده است، آن دسته از ناشرانی که تمامیت ارضی ایران و «ارزش‌های اخلاقی جامعه را خدشه دار می‌کنند» اجازه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری را ندارند.