۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۱, دوشنبه

نیروی کار امیدی به حقوق آخر برج هم ندارند


امسال امکان تجمع کارگران فراهم نشد/قرار داد 6روزه با کارگران بسته مي‌شود تا حقوق یک روز تعطیل هفته را به کارگران ندهند/اکثریت کارگران با وجود کار بالای 8ساعت، حداقل 40درصد از معیشت اولیه زندگی را کمتر می گیرند.

ایلنا - قم: دبیر اجرایی خانه کارگر استان قم گفت: شرایط به گونه‌ای شده است که متأسفانه می‌توانیم به جرأت بگوییم نیروی کار موجود کشور اصلا امنیت شغلی ندارد؛ یعنی ۸۰ درصد نیروی کار جامعه، حتی امیدی به آخر برج و گرفتن حقوق ماهیانه هم ندارد. 

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، علی طالبی دبیر اجرایی خانه کارگر استان قم، ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت هفته کار و کارگر با آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه قم، اظهار داشت: مجموعه اعضای خانه کارگر قبل از تأسیس و در سال‌های اولیه انقلاب در شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی فعاليت مي‌كرد تا اینکه در ۲۰ تیر ۱۳۶۳، خانه کارگر قم را در محله چهارمردان تأسیس کردیم و از‌‌ همان زمان به اتفاق دوستانمان در جامعه کارگری فعالیت داشته و سعی کردیم اتحاد این جامعه را به بهترین نحو ممکن حفظ کنیم. 

وی با بیان اینکه هر ساله به مناسبت هفته کار و کارگر و روز جهانی کارگر برنامه‌های خاصی برگزار مي‌كنیم، گفت: امسال صلاح دیدیم که به جای تجمع کارگران که امکانش فراهم نشد، بیشتر برنامه‌های خود را به دیدار و گفت‌و‌گو با دوستان فعال جامعه کارگری، مسئولین و دست اندرکاران و همچنین علما اختصاص دهیم تا اینکه انشاالله زمینه برطرف شدن مشکلات جامعه کارگری فراهم شود. 

دبیر اجرایی خانه کارگر گفت: جامعه کارگری اگر چه از بسیاری از کمبود‌ها و ناعدالتی‌های موجودی که بر آنان تحمیل شده رنج می‌برد، اما اصل انقلاب را به هیچ قیمتی نمی‌فروشیم. 

وی افزود: البته در کنار این اعتقاد و پایبندی خود به نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی، چون کار می‌کنیم نمی‌خواهیم فقیر باشیم. 

طالبی با تأکید بر اینکه متأسفانه در چند سال گذشته ساز و کار ناهماهنگ شده در روابط کار موجب ضرر رسیدن به قشر کارگر شده است، گفت: شرایط به گونه‌ای شده است که متأسفانه می‌توانیم به جرأت بگوییم نیروی کار موجود کشور اصلا امنیت شغلی ندارد؛ یعنی ۸۰درصد نیروی کار جامعه، حتی امیدی به آخر برج و گرفتن حقوق ماهیانه هم ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: قرار داد موقت کار خلاف قانون، خلاف عرف، خلاف شرع و خلاف انسانیت است، اما شرایط این چنین به اندازه‌ای به پیش رفته که کارفرما این جرأت را به خود می‌دهد که قرار داد ۶روزه با کارگران بسته تا حقوق یک روز تعطیل هفته که جمعه باشد را به کارگران ندهد. 

این فعال جامعه کارگری کشور گفت: در کنار این شرایط قرارداد‌های کاری، کارگران اصلا در معیشتشان هم موفق نیستند؛ یعنی حداقل ۴۰درصد از معیشت اولیه زندگی را کمتر می‌گیرند. 

وی افزود: ۵۰ الی ۶۰ درصد نیروی کار کشورمان بالا‌تر از ۸ساعت کار می‌کنند اما همین قشر، حقوقشان کمتر از ۶۰درصد قانونی است. 

طالبی یادآور شد: متأسفانه غافل از اینکه من کارگر اگر کار می‌کنم باید در حداقل‌ها تأمین شوم و متأسفانه به این حداقل‌ها هم نمی‌رسم. 

وی با اشاره به ارائه خدمات به جامعه کارگری از سوی تشکل خانه کارگر گفت: در سال‌های اخیر هم خدماتی را به جامعه کارگری داشتیم که آن هم به دلایلی حذف شده‌اند، که از جمله آن‌ها تعاونی مصرف واحد‌ها بود که می‌توانست بخشی از سبد زندگی کارگر‌ها را تأمین کند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: قبلا انجمن‌های کارگری اجر و قربی داشتند و جایگاه‌شان مشخص بود اما امروز هیچ کدامشان رغبت حضور در انجمن و شورا را ندارند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز واقعا معیشتشان دچار مشکل است اما متأسفانه کمتر توجهی به آن نمی‌شود. 

طالبی با بیان اینکه چون ما‌‌ همان نیروی انقلاب و نظام و موجود در عرصه کشور هستیم، دلمان می‌خواهد همچنان پای کار باشیم، گفت: به سهم خود در مجموعه خانه کارگر سعی داشتیم و داریم که فعالیت‌هایی را انجام دهیم که به تبع آن می‌دیدیم که کارگر‌ها از آگاهی خوبی برخوردار بودند اما متأسفانه در چند سالی کهتر کیب محیط‌های کارگری عوض شده اطلاعات و آگاهی‌های جامعه کارگری هم کم شده است. 

وی گفت: دلمان می‌خواهد دولت محترم از مردم فاصله نگیرد اما با این ترتیب جلو رفتن احساسمان این است که مردم رفته رفته دلسرد شوند و این به زیان همه امورات ما در جمهوری اسلامی است. دلمان می‌خواهد همیشه زنده باد انقلاب در دهان این مردم شریف، مخصوصا این قشر کارگر باشد چرا که بخش عمده‌ای از مردم ایران را مستضعفین تشکیل می‌دهند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قم با بیان اینکه تأمین نیازهای کارگران از ضروریات بوده و هست، گفت: آنگونه که انتظار می‌رفت حقوق کارگران تأمین نشده، اما بر اساس مصالح دینی می‌دانیم که هنوز هم دیر نشده و هر زمانی برای جبران فرصت هست. 

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه با وجود ۱۵۰هزار نفر شاغل بخش کارگری در استان قم، امکانات درمانی نداشتیم، گفت: سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده، از بدهی‌های های آقای فرغانی به تأمین اجتماعی، بیمارستان امام رضا (ع) در جاده اراک آماده افتتاح شده، اما هنوز گیرهایی دارد که نیاز به توصیه‌هایی از جانب علما به مسئولین مربوطه دارد که آنجا به بهره برداری برسد؛ به نظر ما این بخش درمانی هم کمک به همه امورات درمان شهر و هم کمکی به بیمه شدگان تأمین اجتماعی است.