۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۱, دوشنبه

انتخابات فرانسه؛ نظرسنجی: کم شدن فاصله سرکوزی و اولاند


به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، نتایج آخرین نظرسنجی بعمل آمده در فرانسه نشان می دهد که فاصله بین دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور یعنی نیکلا سرکوزی و فرانسوا اولاند کاهش یافته است.

این نظرسنجی را موسسه ایپسوس برای شبکه های تلویزیونی، رادیو فرانسه و همچنین روزنامه لوموند انجام داده است. 

بر اساس همین نظرسنجی شمار رای دهندگان به اولاند در مقایسه با نظرسنجی قبلی که در تاریخ بیست و دوم آوریل انجام شد یک درصد کاهش یافته در حالی که تعداد هواداران سارکوزی با یک درصد افزایش مواجه شده است. 

ایپسوس اعلام کرد بیست و دو درصد از افراد سوال شونده که اطمینان داشتند در انتخابات شرکت خواهند کرد نگفتند به چه کسی رای خواهند داد.

این نظرسنجی حاکی است سی و چهار درصد از رای دهندگانی که در دور نخست این انتخابات به فرانسوا بایرو نامزد میانه رو انتخابات ریاست جمهوری رای داده بودند اعلام کردند در دور دوم اولاند را انتخاب خواهند کرد. چهل درصد از همین افراد نیز گفتند در دور دوم به سارکوزی رای می دهند و بیست و شش درصد از این گروه از افراد سوال شونده اعلام نکردند که به کدامیک از این دو نفر رای خواهند داد.

چهارده درصد از رای دهندگان به مارین لوپن نامزد راستگرای افراطی از حزب جبهه ملی فرانسه نیز اعلام کردند در دور دوم فرانسوا اولاند را انتخاب خواهند کرد. در این نظرسنجی مشخص شد پنجاه و چهار درصد از افرادی که به مارین لوپن رای داده بودند قصد دارند در دور دوم به سارکوزی رای بدهند و سی و دو درصد از آنها مشخص نکردند در دور دوم انتخابات کدام نامزد را انتخاب می کنند. 

ایپسوس در نظرسنجی خود اعلام کرد هشتاد درصد از رای دهندگان به ژان لوک ملانشون نامزد چپگرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به فرانسوا اولاند رای خواهند داد، سه درصد از آنها سارکوزی را انتخاب خواهند کرد و هفده درصد نیز نگفتند تمایل دارند به کدام نامزد رای بدهند. 

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه آینده ششم ماه می برگزار خواهد شد.