۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۱, پنجشنبه

سوریه برای دور زدن تحریم ها از لبنان غله می خرد


صدای آمریکا: سوریه مقادیر قابل توجهی از غلات را از لبنان وارد می کند تا با دور زدن تحریم ها مواد غذایی حیاتی را تأمین کند.
خبرگزاری رویترز می نویسد مواد غذایی در فهرست تحریم های اعمال شده از سوی اروپا و آمریکا علیه سوریه نیست اما مانند وضعیت ایران، دسترسی سوریه به منابع مالی مسدود شده است. 
با چندبرابر شدن بهای مواد غذایی به دنبال درگیری های یک سال گذشته در سوریه، شمار افرادی که برای تامین مواد غذایی به مشکل افتاده اند هرروز بیشتر می شود. درگیری های خونین در ۱۴ ماه اخیر در این کشور دست کم ۱۰ هزار کشته برجای گذاشته است.
برخی از ساکنان دمشق می گویند دست کم برای یک ماه آذوقه جمع می کنند. یک مغازه دار به خبرگزای رویترز گفته است: «واردات غله سوریه از طریق دفاتری در لبنان انجام می شود تا آن ها به عنوان خریدار اولیه ثبت شوند. سپس محموله های غذا به بنادر سوریه منتقل می شوند.»
برخی منابع تجاری می گویند علاوه بر این محموله های هزاران تنی، محموله های کوچکتری نیز از دبی راهی سوریه می شوند. آنان می گویند مواد غذایی تحریم نیست اما تاثیر تحریم بانکی است که واردات غذا را مختل کرده است.
واردات سوریه در دو ماه گذشته شامل گندم، جو و ذرت برای خوراک دام بوده است. 
حوزه دریای سیاه، از جمله اوکرایین و روسیه منابع اصلی صادر کننده هستند. 

روابط نزدیک 
با وجود اختلافات سیاسی میان دو کشور همسایه، لبنان و سوریه روابط تجاری نزدیکی دارند. نجیب میقاطی، نخست وزیر لبنان که دولتش وزیرانی هم از حزب الله و هم احزاب حامی سوریه دارد می گوید به دنبال آن است که نگذارد بحران سوریه به لبنان کشیده شود.
میقاطی و بانک مرکزی لبنان وعده همکاری کامل در مورد اجرای کامل تحریم های بین المللی علیه سوریه داده اند اما وزیر خارجه او سال گذشته میلادی تصمیم اتحادیه عرب برای اعمال تحریم بر دمشق را رد کرد و گفت بیروت آن ها را اعمال نخواهد کرد.
یک بازرگان دیگر می گوید به نظر می رسد که برخی شرکت های تجاری لبنان خود را آماده کرده اند تا ریسک قطع رابطه مالی با غرب را به خاطر کار با سوریه را بپذیرند چرا که سوریه برای لبنان بازاری سنتی به حساب می رود. اوکرایین در ماه مارس اعلام کرد که ۳۰۰ هزار تن گندم را طبق توافقنامه های دولتی به سوریه خواهد فرستاد. 

بن بست 

بازرگان ها می گویند تجارت معمول غلات با سوریه به دلیل تحریم ها امکانپذیر نیست. یک بازرگان به رویترز گفته است:‌«هفته گذشته تقاضای خرید ۱۰ هزار تن جو و ۱۰ هزار تن ذرت را از خریداران سوری دریافت کرده ام اما نمی توانم با آنان تجارت کنم چون بانک هایم در آلمان و سویس مراودات مالی را حمایت نمی کنند.» یکی دیگر نیز می گوید:‌ «تجارت معمول غلات با سوریه متوقف شده است. سوریه، ایران جدید است.»
فائو، سازمان خواربار جهانی در ماه مارس تخمین زد که سوریه در فاصله یک ساله ژوئیه ۲۰۱۱ تا ژوئن ۲۰۱۲ به ۴ میلیون تن غلات نیاز داشته.
آنطور که تجار می گویند سازمان ملل متحد روغن آفتابگردان ترکیه را برای سوریه خریداری کرد. 
محصول گندم و جوی سوریه قرار است که در ماه مه به بار بنشیند و این موقتا نیاز سوریه به خارج را کاهشت می دهد.
فائو هشدار داده که چشم انداز محصول ۲۰۱۲ سوریه به دلیل مبهم بودن وضعیت ناآرامی ها، نامعلوم است.