۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۱, پنجشنبه

نرسیدن به توافق هسته ای بهتر از یک توافق نامطلوب است


رادیو فرانسه: "دنی ایالون"*،معاون وزارت امورخارجۀ اسرائیل، گفت به توافق نرسیدن با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با پروندۀ هسته ای تهران بهتر از نیل به توافقی نامطلوب است. به باور او دادن امکان غنی سازی و ذخیره کردن اورانیم به ایران به معنای سوق دادن این کشور به سوی ساخت بمب اتمی است.

این مقام اسرائیلی ضمن یادآوری این نکته که حل و فصل این مسأله از طریق مسالمت آمیز بهترین راه خروج از بحران است گفت قدرت های بزرگ که با ایران مذاکره و گفتگو می کنند باید مصراً خواهان آن شوند که ایران از برنامۀ هسته ای خود چشم پوشی کند.
در پی از سرگیری مذاکرات کشورهای عضو گروه موسوم به گروه (١+)٥ در استانبول بعد از یک وقفۀ پانزده ماهه، گزارش هائی در رسانه های غربی منتشر شد که حکایت از آن داشت غرب قصد دارد با غنی سازی اورانیوم به میزان ٥٪ و حتا تا ٢٠٪ به وسیلۀ ایران تحت شرایطی موافقت کند اما در روز سه شنبه (پریروز) اتحادیۀ اروپا در بیانیه ای از جمهوری اسلامی ایران خواست دست از هرگونه غنی سازی اورانیوم بر دارد.
معاون وزارت امور خارجۀ اسرائیل گفت گزارش ها و شایعاتی که به حصول چنین توافقی دامن بسیار خطرناک است.
به باور او دادن امکان غنی سازی و ذخیره کردن اورانیم به ایران به معنای سوق دادن این کشور به سوی ساخت بمب اتمی است.شایان یادآوری است که بنیامین نتانیاهئو، نخست وزیر اسرائیل نیر دیروز (چهارشنبه) همزمان با "دنی ایالون" در دیدار با خانم کاترین اشتون- مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا- که در مذاکرات اخیر گروه کشورهای موسوم به گروه (١+٥) با ایران در استانبول شرکت کرده است خواستار توقف کامل هر نوع غنی سازی اورانیوم از سوی ایران، خارج کردن کلیۀ مواد غنی شده از این کشور و بالاخره برچیده سدن و تخریب مرکز غنی سازی "فردو" در نزدیکی قم شده بود.
این نکته را نیز نباید ناگفته گذاشت که جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده است مکه به هیچ وجه غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.
مذاکرات ایران و گروه (١+٥) قرار است در ماه جاری میلادی در بغداد از سر گرفته شود.