۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۱, پنجشنبه

در چند قدمی سد با گالن آب خود را تامين می کنند

عدم وجود آب در روستاي نيستان ساکنان اين روستاي محروم را مجبور کرده است که براي تهيه آب براي احشام خود از کانالهاي سد نساء آب مورد نياز خود را تامين کنند که اين امر موجب جان باختن چهار نفر از ساکنان ابن روستا شد.

به گزارش مهر، خشکسالي در استان کرمان پس از گذشت 15 سال همچنان ادامه دارد و اين بي آبي شديد که از آن به عنوان سونامي خاموش ياد مي‌شود، حتي خود را به چند کيلومتري سد نساء که يکي از بزرگترين سدهاي استان کرمان نيز محسوب مي شود رسانده است. اين درحالي است که تاکنون هيچ طرحي براي تامين آب بزرگترين استان کشور که در معرض شديدترين خشکسالي سالهاي اخير قرار گرفته است عملا انجام نشده و تمام طرحهاي در حد شعار مسئولان و در مرحله مطالعاتي مطرح مي‌شوند.

شدت خشکسالي به حدي رسيده است که بيش از هزار روستا با تانکر آبرساني مي شوند و برخي روستائيان نيز مجبورند آب مورد نياز خود را از کيلومترها دور تر تهيه کنند که روستاي “نيستان” در شهرستان بم يکي از اين روستاها محسوب مي شود.

اين در شرايطي است که در چند کيلومتري روستاي نيستان سد عظيم نساء قرار گرفته است اما روستائيان براي تهيه آب مورد نياز براي احشام خود مجبورند مسير چند کيلومتري را طي کنند و در نهايت آب را با ظرف به محل زندگي خود منتقل کنند تا بتوانند هزاران دام تشنه خود را سيرآب کنند و به زندگي خود ادامه دهند. شغل اصلي مردمان نيستان دامداري است و تنها راه تامين آب براي اين افراد طي مسافتي شش کيلومتري و رسيدن به کانال‌هاي انتقال آب خروشاني است که در نزديکي اين روستا قرار گرفته اند و آب سد نساء را به زمين‌هاي کشاورزي پائين دست سد منتقل مي کنند.