۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۰, شنبه

فولاد خرم‌آباد زير بار بدهی کمر خم کرد

مردمسالاری: در حالي مجتمع فولاد خرم آباد يکي از واحدهاي توليدي فعال و مهم استان لرستان است که در سال حمايت از توليد ملي توسعه اين مجتمع در بن بست مسائل و مشکلات اعتباري باقي مانده است. به گزارش مهر، با توجه به نامگذاري سال جاري به نام سال «توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني» در حرکتي قابل تقدير ستاد صيانت از واحدهاي توليدي استان شکل گرفته است که به نظر مي‌رسد اين ستاد بايد در مسير رفع مسائل و مشکلات واحدهاي توليدي استان گام‌هاي عملياتي را بردارد. اين در حاليست که همچنان مشکل تسهيلات بانکي و مشکلات مالي در صدر مشکلات واحدهاي صنعتي و توليدي استان قرار دارد که اميد مي‌رود در قالب اين ستاد براي رفع اين چالش تدابير جدي انديشيده شود.

مجتمع فولاد خرم آباد واحد توليدي است که در طول سالهاي اخير همواره يکي از واحدهاي فعال در حوزه کاري خود بوده است ولي متاسفانه همچنان اين واحد توليدي از مشکلات مالي و بدهي‌هاي بانکي رنج مي‌برد.

صادرات ميلگرد توليدي فولاد خرم آباد

مديرعامل مجتمع فولاد خرم آباد با اشاره به زمان آغاز به کار کارخانه فولاد خرم آباد اظهار داشت: فاز اول اين کارخانه در خرم آباد از سال 85 با توليد ميلگرد شروع به کار کرد. محمود مقامي‌با اشاره به صادرات ميلگرد توليدي مجتمع فولاد خرم آباد به استانهاي ديگر بيان داشت: در حال حاضر ميلگرد توليدي در اين مجتمع به استانهايي مانند اصفهان، تهران، کرمان، فارس، کرمانشاه، مرکزي، و... صادر مي‌شود. وي همچنين با اشاره به ميزان توليدات مجتمع فولاد خرم آباد بيان داشت: توليد اين مجتمع در سال گذشته بيش از 24 هزار تن ميلگرد بوده است.

مديرعامل مجتمع فولاد خرم آباد تصريح کرد: اين ميزان توليد نسبت به سال 89 بيش از دو برابر افزايش داشته است. مقامي‌ادامه داد: در حال حاضر بيش از 90 درصد توليدات مجتمع فولاد خرم آباد به استانهاي ديگر صادر مي‌شود و تنها 10 درصد آن در استان لرستان به فروش مي‌رسد.

وي با اشاره به اشتغال ايجاد شده در اين مجتمع نيز يادآور شد: در حال حاضر 78 نفر در اين مجتمع به صورت مستقيم مشغول به کار هستند.

مديرعامل مجتمع فولاد خرم آباد تصريح کرد: همچنين در حال حاضر بيش از دو هزار نفر نيز به صورت غير مستقيم در اين مجتمع مشغول به کار شده اند.

مقامي‌با اشاره به راه اندازي خط دوم مجتمع فولاد خرم آباد عنوان کرد: قرار بر اين بوده که راه اندازي خط ورق در اين مجتمع در دستور کار قرار گيرد اما به دليل کمبود اعتبارات لازم اين امر محقق نشده است. وي افزود: براي تامين اعتبار راه اندازي خط دوم ورق در اين مجتمع دو مصوبه در ستاد تسهيل و پشتيباني واحدهاي توليدي کشور و همچنين يک مصوبه از سوي هيئت دولت اخذ شده اما اين امر نيز تا کنون جنبه اجرايي پيدا نکرده است. مديرعامل مجتمع فولاد خرم آباد همچنين با اشاره به ديگر مشکلات اين واحد صنعتي در استان ادامه داد: عدم تقسط بدهي‌هاي مجتمع فولاد خرم آباد از سوي بانک تجارت استان يکي ديگر از مشکلات اين واحد صنعتي است. مقامي‌با بيان اينکه قرار بوده است که بدهيهاي مجتمع فولاد خرم آباد به صورت 8 ساله قسط بندي شود، ادامه داد: اين در حاليست با گذشت بيش از 14 ماه از ابلاغ اين موضوع به بانک تجارت هنوز اقدامي‌در اين زمينه نيز صورت نگرفته است.

کل مجتمع فولاد خرم آباد

در رهن بانک است!

وي با بيان اينکه در زمان شروع به کار اين مجتمع بيش از 64.5 درصد اعتبارات اين مجتمع آورده سرمايه گذار و 35.5 درصد از سوي بانک اختصاص يافته بود، ادامه داد: اين در حاليست که امروز کل مجتمع، ماشين آلات، زمين و ... در رهن بانک است. مديرعامل مجتمع فولاد خرم آباد با اشاره به ديگر مشکل اين مجتمع ادامه داد: مشکل ديگر اين مجتمع ممنوع الخروج بودن مديرعامل و اعضاي هيئت مديره است.

مسوولان حمايت خاصي نداشته اند

مقامي‌با اشاره به نامگذاري سال گذشته با عنوان سال جهاد اقتصادي يادآور شد: متاسفانه اين امر در مورد مجتمع فولاد خرم آباد تحقق پيدا نکرد و عملکرد خاصي از سوي مسئولان در راستاي حمايت از اين مجتمع صورت نگرفت. وي تصريح کرد: با گذشت دو ماه از سالجاري و با وجود تاکيدات مقام معظم رهبري در رابطه با «توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني» هنوز حمايت خاصي از اين مجتمع نشده است.

مديرعامل مجتمع فولاد خرم آباد با بيان اينکه در حال حاضر تمام سرمايه من در رهن بانک است، تصريح کرد: در عمل از سوي متوليان و مسئولان براي حل مشکل مجتمع فولاد خرم آباد اقدامي‌صورت نگرفته است. مقامي‌ادامه داد: در حال حاضر براي دريافت تسهيلات از بانک تجارت با مشکل روبه هستم و اين بانک از من سفته به مبلغ 14 ميليارد تومان مي‌خواهد. معاون اجرايي بانک تجارت استان لرستان نيز در اين جلسه با بيان اينکه مجتمع فولاد خرم آباد در زمان ايجاد طرح خود بيش از 32 ميليارد و 313 ميليون تومان از بانک تجارت لرستان تسهيلات دريافت کرده است، بيان داشت: قرار بر اين بود که اين تسهيلات از سوي مجتمع فولاد خرم آباد طي 36 قسط بازپرداخت شود.

محسن ده محسني ادامه داد: اين در حاليست که از زمان دريافت اين تسهيلات از سوي مجتمع فولاد خرم آباد تاکنون بازپرداختي صورت نگرفته و اين ميزان تسهيلات به مبلغ 103 ميليارد تومان افزايش يافته است.

وي با تاکيد بر اينکه بانک تجارت استان تا کنون همکاري مطلوبي با اين واحد توليدي داشته است، بيان داشت: در سال 85 نيز با تصويب مصوبه اي در کارگروه اشتغال استان تسهيلاتي به مبلغ 30 ميليارد تومان از سوي بانک تجارت لرستان به عنوان سرمايه در گردش در اختيار مجتمع فولاد خرم آباد قرار داده شد. معاون اجرايي بانک تجارت استان لرستان ادامه داد: قرار بر اين بود که اين تسهيلات نيز در قالب دو قسط 15 ميليارد توماني توسط مجتمع فولاد خرم آباد بازپرداخت شود که اين امر نيز تا کنون تحقق پيدا نکرده است. ده محسني تصريح کرد: اين در حاليست که با گذشت چهار سال از زمان پرداخت تسهيلات سرمايه در گردش به اين واحد توليدي تا کنون فقط 4 قسط از اين ميزان تسهيلات توسط اين مجتمع بازپرداخت شده است. وي با بيان اينکه در حال حاضر به دليل عدم پرداخت اقساط تسهيلات از سوي مجتمع فولاد خرم آباد با احتساب سود آنها دو برابر شده است، ادامه داد: با اين حال بانک تجارت اين بدهي مجتمع فولاد خرم آباد را به 27 قسط همراه با تنفس سه ماهه تقسيط کرده است.

معاون اجرايي بانک تجارت استان لرستان همچنين با اشاره به علت ممنوع الخروج شدن مديرعامل و اعضاي هيئت مديره مجتمع فولاد خرم آباد تصريح کرد: در اين زمينه نيز بازرسان بازرسي سالانه از بانکهاي استان بازديد مي‌کنند و اين امر نيز با دستور مديريت بازرسي اين بانک صورت گرفته است.

استاندار لرستان نيز در اين جلسه با تاکيد بر رفع مشکلات واحدهاي توليدي در استان اظهار داشت: در اين راستا بايد معضلات و مشکلات واحدهاي توليدي موجود در استان توسط متوليان بررسي و رفع شود.

حبيب الله دهمرده با اشاره به نامگذاري سالجاري به عنوان سال «توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني « ادامه داد: در اين راستا براي رفع مشکلات واحدهاي توليدي استان بايد يک نقشه راه و شناسنامه تهيه و تدوين شود.

وي با تاکيد بر تعامل و همدلي ميان دستگاههاي اجرايي استان در رابطه با حل مشکلات واحدهاي توليدي لرستان عنوان کرد: مسائل و مشکلات مربوط به واحدهاي توليدي لرستان بايد هم در استان و هم در وزارتخانه‌هاي مربوطه مورد رسيدگي قرار گيرد. استاندار لرستان با تاکيد بر اينکه در اين زمينه بايد از همه ظرفيتها و توانمنديها استفاده کنيم، ادامه داد: در اين زمينه بايد يک تقسيم کار مطلوب ميان متوليان امر صورت گيرد.

دهمرده با تاکيد بر اينکه من به عنوان استاندار لرستان از هرگونه کمک و حمايت از واحدهاي توليدي دريغ نخواهم کرد، ادامه داد: به هر اندازه که از دست من کمک برآيد در اين زمينه حمايت خواهم کرد.

وي با تاکيد بر اينکه در زمينه رفع مشکلات واحدهاي توليدي استان هر کدام از متوليان بايد نقش خود را به خوبي ايفا کند، يادآور شد: راهکارهاي لازم براي رفع مشکلات واحدهاي توليدي استان بايد در دستور کار قرار گيرد.