۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۰, شنبه

قانون جدید فروش زمین در ترکیه به امید پول‌های اعراب


همشهری آنلاین: تصویب قانون جدیدی در ترکیه خرید اموال غیرمنقول برای اتباع بیگانه، به ویژه اعراب را در ترکیه تسهیل کرده است.

خبرگزاری اتریش از استانبول گزارش داد، به این ترتیب بخش ساخت و ساز در این کشور می‌تواند حدود 20 میلیارد دلار درآمد کسب کند.

از ابتدای ماه مه که پارلمان ترکیه این قانون جدید را تصویب کرد، دلالان، شرکت‌های ساختمانی و خریداران بالقوه منتظر اجرایی شدن آن هستند.

آنگونه که اردوغان بایراکتار، وزیر مسکن ترکیه گفته است، حتی پیش از تصمیم‌گیری پارلمان در این باره، نشانه‌هایی از سرازیر شدن اعراب به ترکیه به واسطه قانون جدید دیده می‌شد. به طور خاص، مشتریانی از امارات و عربستان سعودی خواهان خرید ملک در ترکیه هستند.

فروش اموال غیرمنقول به بیگانگان در ترکیه موضوع حساسی محسوب می‌شود. ملی گرایان بیم آن دارند که فروش سرزمین پدری به بیگانگان به استعمار خزنده منجر شود.

با این حال، موافقان این امر در ترکیه حرف خود را پیش برده‌اند. 220 نماینده در پارلمان به این قانون جدید رای موافق داده و 35 نفر به آن رای مخالف دادند.

با این قانون، حد مجاز تملک زمین برای بیگانگان در ترکیه از 2.5 هکتار به 60 هکتار افزایش می‌یابد.

یک نکته مهم‌‌تر این قانون، حذف اصلی است که تاکنون در قوانین ترکیه معتبر بود. آن اصل این بود که فقط شهروندان کشورهایی می‌توانند در ترکیه مسکن بخرند که آن کشورها به اتباع ترکیه اجازه عمل متقابل را داده باشند. با حذف این بند، حالا ترکیه فضا را برای سرمایه گذاران باز کرده است.