۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۰, شنبه

خامنه ای روی مرکب لجاجت و بی تدبیری، همراه....


منصور امان

خامنه ای روی مرکب لجاجت و بی تدبیری، همراه مُلازمان "بی حوصله"  

همگام با برگزاری "همایش اقتصاد مُقاومتی" از سوی ارگانهای نظامی، یورش پُلیسی و امنیتی به بازار ارز از سر گرفته شد. یک مقام بانک مرکزی روز آدینه از تهیه لیستی از "صرافیهای غیرمُجاز" و تحویل آن به نیروی انتظامی خبر داد.      

گردهمایی مزبور که در آستانه دومین دور مُذاکرات هسته ای حُکومت با طرفهای خارجی خود در بغداد و ابراز یاس رهبران و پایوران رژیم مُلاها از برخورد غرب با مانُور آنها برگزار گردیده، نشانه دیگری از پیش بینی جمهوری اسلامی از افزایش فشارهای بین المللی و وخیم تر شدن شرایط اقتصادی کشور ارزیابی می شود. از سوی دیگر، پلاکارتیزه کردن نشست یاد شده را می توان همچنین تلاش در جهت آرایش دادن به خود در برابر این شرایط دانست. 

با اینحال، چنین نمی نماید که آقای خامنه ای و همدستانش که در حال سفت کردن پیچ و  مُهره بُحران هستند، با سازمان دادن یک لشکر کشی تازه به بازار ارز و خیابان فردوسی بهترین علامت را از آمادگی و تسلُط خود بر پیامدهای تصمیمات شان ارسال کرده باشند. زیرا توسُل به اقدامات پُلیسی و تدبیرهای اجباری مُبتنی بر قهر دولتی، رُک و راست ترین اعتراف به بی بهره گی از امکانات و پُشتوانه قوی مالی و نداشتن اهرُمهای اقتصادی موثری است که این فاکتور را در چرخه فعالیتهای بانکی و اقتصادی به کار اندازد.

در همین حال، آنگونه که از تازه ترین گلایه های آقای علی خامنه ای برمی آید، طرحهای خیالپردازانه و بُحران ساز وی، حتی در زیر "خیمه نظام" نیز بحث انگیز شده است. ولی فقیه جمهوری اسلامی از "خستگی و بی حوصلگی برخی افراد" خبر داده و همزمان از طریق لفاظی در باره "ایستادگی و حرکت دُرُست"، لجوجانه بر صحیح بودن تصمیمهایش تاکید ورزیده است.  

دو رویداد بالا نشان می دهد که رژیم جمهوری اسلامی و گردانندگان آن در حالی مشغول آتش افروزی و مُتراکم کردن بُحران در دیگ هستند که نه از نظر اقتصادی و نه از حیث سیاسی، توانایی شانه دادن زیر پیامدها و آثار اقدامات خود را ندارند. کوته بینی فاجعه بار آیت الله خامنه ای و شُرکا که با اشتیاق دون کیشوت وار آنان به رجز خوانی جنگی تکمیل می شود، بُزُرگترین و نزدیک ترین تهدیدی است که مردُم ایران و عالی ترین منافع آنها را هدف گرفته است.