۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

۹ میلیون ایرانی سواد خواندن و نوشتن ندارند


معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس آمار در همه گروه‌های سنی ۹ میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد.

علی باقرزاده در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و رؤسای شهرستان‌ها و مناطق و شورای سوادآموزی این استان اظهار کرد: دوره ابتدایی زیربنای دوره آموزشی است و با اضافه شدن پایه ششم ابتدایی این دوره تقویت و به آن توجه ویژه می‌شود.

باقرزاده به ضرورت شناسایی و جذب بی‌سوادان گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال اشاره کرد و گفت: با شناسایی افراد در این گروه سنی و برنامه‌ریزی سوادآموزی تا پایان برنامه پنجم توسعه جشن پایان بی‌سوادی برگزار خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان سوادآموزی کشور گفت: این تعداد شامل ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال است که همه باسواد می‌شوند.

باقرزاده گفت: این تعداد شامل کسانی است که در آمارگیری سراسری اعلام بی‌سوادی کرده و یا توسط مدیران مجتمع‌ها و مدارس شناسایی شده‌اند.

وی گفت: ادغام سوادآموزی و آموزش و پرورش بخش مهمی از مشکلات تشکیلاتی را برطرف کرده و فعالیت‌ها در حیطه سوادآموزی رو به افزایش است.

این مسئول تصریح کرد: در بحث پایان بی‌سوادی بعضی از استان‌ها دو یا سه سال زودتر از سال ۹۴ و قبل از پایان برنامه پنجم توسعه و در کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی پایان بی‌سوادی تا سال ۹۲ می‌شود.

رئیس سوادآموزی کشور گفت: تحقق این برنامه مستلزم مشارکت ادارات نهادها و دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان بهزیستی، امور عشایر، کمیته امداد امام خمینی، صدا و سیما، جهاد کشاورزی و تشکل‌های مردم نهاد است.

باقرزاده گفت: بر اساس آخرین سرشماری حدود ۹ میلیون نفر بی‌سواد در گروه‌های سنی در کشور وجود دارد.