۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۸, پنجشنبه

زنان فاتحان فردا





به پاس دفاع از حقوق بشر، نسرين ستوده كانديداي جايزه 2012مارتین انالز 

نسرین ستوده نویسنده و وکیل دربند دادگستری به عنوان نامزد دریافت جایزه حقوق بشری سال 2012 بنیاد مارتین انالز برگزیده شد. خانم ستوده به همراه «لون سوات» از کامبوج و همچنین «مرکز حقوق بشر بحرین» نامزدهای دریافت جایزه امسال بنیاد مارتین آنالز می باشند که نفر برگزیده در جزیان مراسم سالانه این بنیاد در یازدهم نهرماه سال جاری در شهر ژنو معرفی خواهد شد.

جایزه مارتین اِنالز برای مدافعان حقوق بشر که به منظور تشویق و محافظت مدافعین حقوق بشر و جلب کردن توجه رسانه‌ها به مناطقی که در آن حقوق بشر رعایت نمی‌شود همه ساله به یکی از مدافعان یا سازمان های برجسته دفاع از حقوق بشر که در مبارزه علیه نقض حقوق بشر شجاعانه و به روش‌های نوآورانه فعالیت چشمگیری داشته باشند، اعطا می گردد.

پیش از این نیز عمادالدین باقی، روزنامه نگار، فعال حقوق بشر و موسس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در سال 2009، و اکبر گنجی نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در سال 2006 برنده این جایزه برجسته حقوق بشری شده بودند.

نسرین ستوده 48 ساله در حال حاضر در حال سپری کردن دوران محکومیت شش ساله خود به اتهام «تبلیغ علیع نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» در زندان اوین تهران می باشد. بازداشت وی در شهریورماه 1389، و دادگاه وی گمان می رود که در ارتباط به دفاع شجاعانه وی از «موکلین بازداشت شده وی در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88» از جمله مصاحبه با چندین رسانه و سازمان حقوق بشری در مورد پرونده هایش باشد. خانم ستوده ابتدا به 11 سال زندان محکوم شده بود که محکومیت وی در شهریورماه سال جاری کاهش یافت.

خانم ستوده مهرماه سال گذشته همچنین جایزه نخست انسانیت انجمن قلم کانادا که به نویسنده ای که «فراتر از مرزهای جغرافیایی و الهام بخش پیوند فرهنگ ها» فعالیت کرده باشد را دریافت کرد. فروردین ماه سال گذشته نیز انجمن قلم آمريکا، نسرين ستوده، نويسنده، وکيل، و يکی از رهبران جنبش زنان و مدافع حقوق کودکان در ايران را به عنوان برندۀ جايزۀ ۲۰۱۱ انجمن قلم/جايزۀ آزادی برای نوشتن باربارا گلداسميت معرفی کرد.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی