۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۸, پنجشنبه

سختی های زنان کارگر با کاهش درآمد و افزایش هزینه ها


شهرزادنیوز: با عقب ماندن درآمد خانواده‌های کارگری از هزینه های رو به افزایش زندگی و تنزل آنها به زیر خط فقر، کودکان این خانواده ها نیز در معرض انواع آسیب های جسمی و روحی قرار می گیرند و زنان کارگر یا زنانی که همسرشان کارگر است نیز با سختی های بیشتری دست به گریبانند.

سهیلا جلودار زاده، مسئول "کانون خواهران خانه کارگر"، در گفتگویی با ایلنا، در این رابطه از جمله گفت که زنان را باید به دو دسته تقسیم کرد؛ اول زنانی که خودشان کارگر هستند و دوم زنانی که شوهرانشان کارگر هستند. زنان کارگر مساله نگهداری فرزندانشان را نیز دارند. تامین هزینه‌های نگهداری فرزند، با توجه به اینکه کارخانه‌ها بسیاری از محل‌های نگهداری فرزندان را حذف کرده‌اند و هزینه‌ای که در اختیارشان می‌گذارند یک ‌سوم هزینه مهدهای کودک نیست، همه دردی برای زنان کارگر است. وی افزود که مهم ‌تر از همه، تهدید شغلی و خطر از دست دادن همین شغل موجود و فرصت‌های کاری است که بر نگرانی آنها می افزاید.

وی در ادامه به زنانی که شوهرشان کارگر است پرداخت و گفت که آنان مسئولیت سنگینی دارند و باید به نوعی دخل و خرج خانواده را متعادل کنند تا با دستمزد ناچیز شوهرشان برابری کند و بتواند پاسخگوی نیازهای فرزندانی باشد که در این جامعه تنوع‌گرا در حال تحصیل و زندگی هستند.

به گفته وی، فرزندان این خانواده ها در خطر آسیب های زیادی هستند و ممکن است که به خاطر عدم پاسخگویی درآمد خانواده برای رفع نیازهایشان به شغل هایی مانند واسطه‌گری و دلالی و حتی شغل‌های ناموجه دیگری که درآمد بیشتری دارد، روی بیاورند.