۱۳۸۹ اسفند ۳, سه‌شنبه

ابهام در نشست محدوده ‌ای در اطراف سی و سه پل

وز گذشته بخشي از محدوده کارگاهي مترو اصفهان در حدود ده متري رمپ جنوبي سي و سه پل نشست کرد. به گفته يکي از کارشناسان در حالي که گفته شد بخشي از اتصالات رمپ سي و سه پل آسيب ديده، اما رمپ پل سالم بوده و محل نشست مترو حدود 10 متر تا رمپ پل فاصله دارد. اين درحالي است که هنوز از تخريب اتصالات پل خبري نيست.

به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي روز گذشته در حالي مترو اصفهان نشست کرد که گفته مي‌شد احتمالا بخشي از اتصالات رمپ سي و سه پل آسيب ديده و باعث فروريزي آن شده است.

در همين رابطه يکي از کارشناسان ميراث فرهنگي اعلام کرد که رمپ پل سالم بوده و هيچ آسيبي به سي و سه پل وارد نشده است؛ اما از آنجايي که فاصله محل تخريب به رمپ پل نزديک بوده و رمپ سي و سه پل پس از اتصال به سطح زمين در زير آن نيز ادامه دارد، احتمال تخريب اتصالات رمپ وجود دارد.

نشست زمين حدود ساعت 18 روز دوشنبه دوم اسفند ماه اتفاق افتاده است. پس از رخ دادن اين مساله، مسئولين با اتخاذ تدابير ويژه ترافيکي در اطراف محل و استقرار نيروهاي آتش‌نشاني، از گسترش آن جلوگيري کرده و با تزريق بتون به کمک ميکسر، سعي در پر کردن حفره ايجاد شده کردند.

گفتني تا ساعت 24 سه دستگاه ميکسر، بتون به درون حفره تزريق کردند تا حفره ايجاد شده پر شود.

يکي از اعضاي تيم فني مترو اصفهان که ديروز در محل نشست زمين حاضر بود، در خصوص آغاز عمليات حفاري اعلام کرد: «حفاري اين تونل در حدود پنج روز است که آغاز شده و تاکنون 4 رينگ حفاري داشته ايم که اکنون با اين مشکل يعني نشست زمين مواجه شديم.»

وي سستي زمين را عامل اصلي نشست زمين در اين نقطه اعلام کرد.

از سوي ديگر و با رجوع به صحبت‌هاي دو سال قبل عبدالجواد زعفراني، مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان دو روز پس از ايجاد انحراف در مسير تونل شرقي اصفهان در مي يابيم که وي در آن زمان نقطه توقف دستگاه حفار(تي بي ام) اين خط را، در کنار رمپ جنوبي 33 پل و در مجاورت آسفالت خيابان موازي رودخانه يعني درست در نقطه نشست ديروز اعلام کرده بود.

حال مشخص نيست دليل اين نشست طبق گفته اين عضو تيم فني آغاز عمليات حفاري بوده و يا تعميرات اساسي دستگاه کاترهد و تغيير فشار محفظه غواصان باعث ايجاد اين مساله شده است.

تونل شرقي خط شمال- جنوب مترو اصفهان در شهريور ماه سال 88، پس از عبور از زير رودخانه زاينده رود، در حدود 30 رينگ (طولي معادل 40 متر) در کنار سي و سه پل به اشتباه حفاري شده و از مسير اصلي خود منحرف شد.

اين خبر که در آن زمان با خاموشي و عدم پاسخگويي مسئولين مربوطه همراه بود به وسيله يک منبع آگاه در سازمان قطار شهري شهرداري اصفهان فاش شد.

وي در آن زمان گفته بود که واگن‌هاي حمل خاک هاي حفاري شده، مصالح غير عادي بتون مانند که به قسمتي از پي يک سازه شباهت داشته ديده شده است که احتمال اين قضيه وجود دارد که دستگاه در زمان انحراف با رمپ جنوبي سي و سه پل برخورد کرده و اين مصالح، قسمتي از پي سي و سه پل باشد که در صورت صحت داشتن اين قضيه و آسيب ديدن پي سي و سه پل، احتمال نشست کردن پل در زمان جاري شدن آب در رودخانه وجود دارد که پي بردن به درستي اين احتمال، نيازمند بررسي هاي بيشتر است.

هرچند اين مساله بارها از سوي مسئولين رد و هرگونه برخورد دستگاه حفار با قسمتي از سازه سي و سه پل تائيد نشد و مسئولين کمترين فاصله تونل مترو از سي و سه پل را 40 متر اعلام کردند، ولي حادثه ديروز گواه نزديک تر بودن اين فاصله به سي و سه پل است به گونه اي که نقطه نشست زمين در حادثه ديروز، 10 متر(در امتداد) رمپ جنوبي سي و سه پل قرار دارد.

مرتضي سقائيان، شهردار اصفهان نيز در کنفرانس مطبوعاتي خود پس از انتشار خبر انحراف تونل مترو در شهريورماه 88 با اشاره به فاصله تونل مترو از سي و سه پل گفته بود: «برخي از مطبوعات در اين راستا دست به شايعه پراکني زدند و از ضربه زدن دستگاه TBM به پايه سي وسه پل خبر دادند در حالي که طبق مستندات موجود اکنون فاصله از پايه پل در نقطه شروع انحراف 42 متر و 26 سانتيمتر و اين فاصله در نقطه مياني انحراف 45 متر و 77 سانتيمتر و در نقطه پاياني نيز 71 متر است.»

گفتني است، پرونده مترو شمال-جنوب اصفهان به دليل حرکت اين تونل در بافت تاريخي شهر از آغاز با مخالفت‌هاي گسترده روبرو بود که در اين ميان ارايه آمارهاي گوناگون از سوي مسئولين و يا پنهان سازي برخي مسائل به فروريختن ديوارهاي اعتماد مردم به اين پروژه بيشتر دامن زد.