۱۳۸۹ اسفند ۳, سه‌شنبه

بيکاری د ر خرم آباد دستفروشی را به دنبال داشته است

وجود دست فروشان در سطح شهر و پياده روها باعث بروز مشکلاتي چون ترافيک در خيابان هاي پرتردد، زشت و بدنما شدن چهره شهر، سد معبر، ايجاد محدوديت در رفت و آمد شهروندان و عدم امنيت شغلي براي افرادي که در مکان هاي ثابت مشغول به کار هستند مي شود.  خريد از دست فروشان در زماني که کالايي کيفيت و قيمتي مناسب داشته باشند، براي قشر ضعيف و متوسط جامعه واقعا جذاب است اما اگر اين جذابيت را در کنار ايجاد ازدحام، بي نظمي و اختلال در عبور و مرور قرار دهيم وجه ديگري از پديده دستفروشي نمايان مي شود، پياده روهاي شلوغ و باريک که اجناس زيادي مغازه ها، بخشي از آن را تصرف کرده اند اگر با ازدحامي که دستفروشان ايجاد مي کنند جمع شود باعث کلافه و سرگردان شدن عابران مي شود.
همين معضل سبب شده مسوولان مربوطه از جمله نيروي انتظامي به ساماندهي و جمع آوري دست فروشان در سطح شهر اقدام کنند.
وجود دست فروشان و تردد آنها در برخي مناطق ، علاوه بر ناخوشايندکردن چهره شهر ، اعتراض مردم خرم آباد را به همراه داشته است.
دست فروشي يکي از پديده هايي است که معمولا در شهرهاي کمتر توسعه يافته که مردم آن از نظر اقتصادي در وضعيت مطلوبي قرار ندارند اتفاق مي افتد. برخي افراد به دلايلي که آن را گاها نبود کار ثابت و ... مي نامند به دست فروشي رو کرده و امرار معاش خود را از اين طريق مي گذرانند.
اين پديده نه تنها در شهر خرم آباد بلکه در ساير شهرهاي استان نيز مشاهده مي شود که مي طلبد در اين رابطه اقدامي اساسي صورت گيرد تا آن را که برخي زشت کننده شهر مي دانند از ميان برداشته و ساماندهي صورت گيرد.
در خصوص اين پديده يکي از شهروندان خرم آبادي به خبرنگار ايسنا گفت: به دليل وضعيت بد اقتصادي و عدم استطاعت مالي، برخي افراد براي تامين مايحتاج خانواده ها اقدام به فروش ميوه و ... آن هم به صورت دستي مي کنند. وي بيان داشت: در تمامي قسمت هاي شهر وجود اين دست فروشان به چشم مي خورد که گاها مشکلاتي از جمله اختلال در ترافيک و حمل و نقل را نيز به دنبال داشته است.  اين شهروند با تاکيد بر اين که چرا بايد در مرکز لرستان هفته بازاري ثابت وجود نداشته باشد تا ديگر شاهد پراکندگي دست فروشان نباشيم. در اين رابطه يکي از دست فروشان با بيان اين که با دست فروشي نان حلالي براي خانواده خود تامين مي کنم به خبرنگار ايسنا مي گويد: به دليل اين که نان آورخانواده هستم بايد دست فروشي کنم هر چند مي دانم که چهره خوشي براي شهرمان ندارد.
وي درخصوص تعداد بيش از حد دست فروشان سطح شهر خرم آباد مي گويد: قبول دارم تعداد ما در سطح شهر زياد است; مکان ثابتي نداريم، اگر باشد استقبال مي کنيم.  اين دست فروش مي افزايد: ما دوست داريم تامين مايحتاج زندگي، بدون ايجاد مشکل براي مردم صورت گيرد; به ساماندهي دست فروشان اعتقاد داريم ولي تاکنون اقدام موثري صورت نگرفته است. وي مي گويد: بايد مسوولين ذي ربط در اين رابطه تصميمات را بگيرند; مکان مشخصي را در اختيارمان قرار دهند تا آنجا برويم.
عضو شوراي اسلامي شهر خرم آباد نيز در گفت وگو باايسنا، مشکل بيکاري را مهمترين عامل دست فروشي خرم آباد عنوان مي کند و مي افزايد: اگر درست برخورد کنيم، مي بينيم که نرخ بيکاري در خرم آباد کمتر از 30 درصد نيست و اين يک فاجعه است که مرکز لرستان اين قدر بيکار دارد.
محمدجعفر همت پور با تاکيد بر اين که به علت نبود کارخانجات توليدي در شهر، مردم به دست فروشي روي مي آورند، اظهار مي کند: در چندين نقطه شهر، هفته بازار ايجاد کرديم ولي به دليل توپوگرافي خاص خرم آباد استقبال مردم چندان مطلوب نبود.
اين عضو شوراي شهر خرم آباد با اذعان به اين که دست فروشان خرم آباد نيازمند ساماندهي جدي هستند ، عنوان مي کند: يکي از معضلات شهر همين عدم ساماندهي دست فروشان است; در برخي مناطق براي مردم ايجاد مشکل شده و وظيفه اصلي شهرداري به خصوص سازمان ميادين ، رفع اين مشکل است.
رئيس سابق شوراي اسلامي شهر خرم آباد مي گويد: در صورتيکه در خرم آباد هفته بازار ايجاد شود قطعا ترافيک شهر به طور محسوسي روان تر خواهد شد.
معاون خدمات شهري شهرداري خرم آباد مي گويد: بازارچه هاي روز در 7 نقطه از شهرخرم آباد داير است.  مهندس شريفي در گفت وگو با ايسنا مي افزايد: به منظور سازماندهي دست فروشان در7 نقطه شهر، 7 بازار روزانه قرارداده ايم.
وي با بيان اين که اين 7 بازار بيشترين ارباب رجوع را دارند بطوريکه حتي برخي از مغازه داران شاکي اين بازارهفتگي شدند ادامه مي دهد: اين 7 مکان، بازارچه هاي موقت هستند و دليل موقت بودن آنها به خاطر سنجيدن استقبال مردم  است.
معاون خدمات شهري شهرداري خرم آباد اظهار مي کند: در منطقه گلدشت خرم آباد مردم از اين بازار استقبال خوبي داشته اند.
شريفي بيان مي کند: در برخورد با دست فروشان شهرداري قراردادي با نيروي انتظامي منعقد کرده تا با همکاري نيروي انتظامي دست فروشان را ساماندهي کنند.
وي با اشاره به بازارهاي روز درخرم آباد مي گويد: روزهاي شنبه و يکشنبه اين بازار در محل هزاردستگاه، دوشنبه و سه شنبه در محل گلدشت غربي بلوار ايران زمين، چهارشنبه در محل خيابان شورا پادگان 07،پنج شنبه در ورودي خضر و جمعه ابتداي خيابان کريم خان زند دايرمي شود.