۱۳۸۹ اسفند ۱۰, سه‌شنبه

سوله ‌داری که با رانت کلان سرمایه ‌دار شد

سایت مشرق: "م-ز" از چند سال قبل با سوء‌استفاده از مشاوره و رانت‌های یک مجری مشهور صدا و سیما که کمک شایانی به وی برای اخذ وام‌های کلان بانکی نمود، وارد بازار بورس، فولاد، خودرو و معدن کشور شد.

در حال حاضر این فرد جزو 10 کلان سرمایه دار کشور است که 24 و 30 درصد سهام دو بانک مطرح کشور را در اختیار دارد.

خرید سهام این دو بانک در حالی توسط این فرد انجام شد که وی به عنوان یکی از بزرگترین بدهکاران به سیستم بانکی کشور مطرح می‌باشد.

چندی پیش دایره حقوقی بانک "م " که گفته می‌شود صدها میلیارد تومان طلب معوق از این فرد دارد حکم جلب وی را گرفت اما این بدهکار بزرگ توانست با رایزنی و لابی‌های فراوان خود را از چنگال عدالت رها کند.

آقای "ز" به مدد رانت‌های خاص و وام‌های کلان بانکی، به بازارهای مالی و صنایع بزرگ کشور مانند خودرو، فولاد و معدن راه پیدا کرده و همه‌کاره یکی از واحدهای شرکت بزرگ ساخت خودرو در کشور و نزدیک به 10 شرکت مهم فولادی می‌شود و اکنون نیز در اوقات فراغت خود به سراغ فعالیت‌های گردشگری نیز می‌رود.

آقای "ز" که ارتباطات عمیق و گسترده‌ای با یک جریان منحرف سیاسی دارد در اندک‌زمانی توانست مجوز تاسیس یک شرکت هواپیمایی را به دست آورد و سپس بدون داشتن مسوولیت مشخص دولتی به دیدار یکی از مقامات ارشد ترکیه فرستاده شد تا مجوز پروازهای خود به به فرودگاه آتاتورک استانبول را که ارائه مجوز آن در انحصار دولت ترکیه است را دریافت نماید.

این گزارش می‌افزاید: آقای "ز" سپس ضمن برقراری پیوند عمیق‌تر با نزدیکان چهره جنجالی دولت و آقازاده یکی از چهره‌های مطرح اقتصادی، اقدام به ثبت و تاسیس شرکتی به شماره390 ... می‌نماید تا با سوء‌استفاده هر چه بیشتر از رانت‌های دولتی بتواند سرمایه‌گذاری‌های مشترک بیشتری را انجام دهد.

نفوذ این فرد در یکی از بانک‌های تازه تاسیس کشور به گونه‌ای است که این بانک که سرمایه آن کمتر از 200 میلیون دلار است، برای نامبرده که صاحب دو کرسی هیأت مدیره آن است ضمانت‌نامه‌ای به مبلغ 800 میلیون دلار در وجه یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت صنایع صادر کرده که کاملا خلاف قانون است اما تاکنون هیچ‌گونه مخالفتی با آن از سوی بانک مرکزی و سازمان بازرسی کل کشور صورت نگرفته است.

گفته می‌شود این فرد که عضو کمیته مالی ستاد انتخاباتی یک جریان سیاسی خاص می‌باشد به تازگی در سفر یکی از چهره‌های مطرح این جریان به چند کشور اروپایی او را همراهی کرده است.