۱۳۹۱ فروردین ۲۱, دوشنبه

اشتون: مذاکرات اتمی روز شنبه در استانبول برگرار می شود




به گزارش حبرگزاری فرانسه از بروکسل، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که مذاکرات هسته ای با رژیم تهران روز شنبه آینده 14 ماه آوریل در استانبول ترکیه برگزار خواهد شد.

این در حالیست که به گزارش رادیو فرانسه، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، گفته که برگزاری نشست در استانبول تأیید نشده است.

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت، ما توافق کردیم که مذاکرات هسته ای روز شنبه در استانبول برگرار شود.

به گزارش رادیو آلمان، میزبانی استانبول برای مذاکرات هسته‌ای ابتدا از سوی خود رژیم تهران پیشنهاد شده بود. با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی به‌رغم این موافقت، پس از آنکه ترکیه نشست "دوستان سوریه" با شرکت وزیران امور خارجه بیش از ۷۰ کشور جهان را در این شهر برگزار کرد، در اعتراض به این حرکت خواستار برگزاری مذاکرات در بغداد یا دمشق شدند.

یک روز پس از اعلام این خبر، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در یک کنفرانس خبری در آنکارا٬ در نکوهش تصمیم مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر تغییر محل برگزاری مذاکرات از استانبول به دمشق یا بغداد٬ این اقدام را "ریاکارانه" خواند و گفت، چنین درخواستی فقط تلاش برای "اتلاف وقت" است.

اردوغان با انتقاد شدید از رژیم ایران، این امر را به معنای "عدم برگزاری این مذاکرات" تعبیر کرده و گفته بود: «ایرانی‌ها می‌دانند که طرف‌های مذاکره (گروه ۱+۵) به دمشق یا بغداد نخواهند آمد.»


مخالفت جمهوری اسلامی با خواست‌های گروه ۱+۵

ایسنا: رييس سازمان انرژي اتمي جمهوری اسلامی امروز در پاسخ به اين سوال كه برخي تحليل‌ها بر اين اساس است كه در مذاكرات آينده ايران و 1+5، آن‌ها درخواست تعليق توليد اورانيوم با غناي 20 درصد و نيز تعليق كار در سايت فردو را درخواست خواهند كرد، تصريح كرد: ما هيچ توجيهي براي چنين درخواستي از سوي كشورهاي 1+5 نمي‌بينيم. 

این در حالیست که روزنامه آمریکایی "نیورک تایمز" به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی در گزارشی نوشت، ایالات‌متحده و دولت‌های غربی در نظر دارند در مذکرات پیش‌رو از جمهوری اسلامی بخواهند تا هر چه سریع‌تر تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی "فردو" را که به تازگی تکمیل شده، تعطیل کند.

به گزارش رادیو آلمان، این روزنامه با ذکر سخنان این دیپلمات‌ها که نامشان فاش نشده افزود، دولت‌های غربی همچنین خواستار متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد از سوی ایران و انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از این کشور هستند.


آخرین شانس برای حل بحران اتمی

سایت تابناك: با نزدیک شدن زمان از پیش اعلام شده برای مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، گمانه زنی ها در مورد محتوا و مفاد این مذاکرات افزایش یافته است. آخرین خبرها در این رابطه، از اضافه شدن پیش شرط های جدیدی از سوی غرب به مضمون مذاکرات حکایت دارد.

یکی از تقاضاهای دولت اوباما و هم پیمانان اروپایی اش از ایران در دور جدید مذاکرات، بسته شدن تأسیسات هسته ای «فردو» است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» ضمن بیان این خبر به نقل از دیپلمات های اروپایی و آمریکایی، تقاضای دیگر غرب را توقف غنی سازی اورانیوم با درصد بالا و انتقال اورانیوم با غنای بالای موجود به خارج از کشور است.

به گزارش این روزنامه، از نظر طرف غربی، اقدامات فوق گام اول در راستای استفاده ایران از آن چیزی است که اوباما با نام «آخرین شانس» برای حل مسئله هسته ای به شیوه دموکراتیک از آن یاد کرده است.