۱۳۹۱ فروردین ۲۱, دوشنبه

ورود محافظه‌کاران به خطوط قرمز دولت رفسنجانی


سایت دیگربان: عباس سلیمی‌نمین٬ مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران در گفتگویی به «نقش» دولت اکبر هاشمی رفسنجانی در ماجرای ترور رستوران میکونوس و گروگانگیری حزب‌الله لبنان پرداخته است.
آقای سلیمی‌نمین این مطالب را روز شنبه (۱۹ فروردین) در گفتگو با سایت محافظه‌کار «مشرق‌نیوز» مطرح کرده است.
بازخوانی این وقایع تاریخی از سوی سلیمی‌نمین پس از آنکه که هاشمی رفسنجانی در گفتگویی جنجالی تلاش کرد دولت خود را از این وقایع تبرئه کند٬ صورت گرفته است.
سایت «مشرق‌نیوز» در این گفتگو پرسش‌هایی مطرح کرده که پیش از این هیچ رسانه‌ای در ایران اجازه طرح آن‌ها را نداشت.
پرسش از نقش جمهوری اسلامی در انفجار پایگاه نظامیان آمریکا در عربستان٬ ترور رستوران میکونوس و گروگان‌گیری حزب‌الله لبنان از این جمله است.
عباس سلیمی‌نمین در این گفتگو هرچند به این پرسش‌ها پاسخ روشنی نداده است٬ اما به طور سربسته به مسائلی اشاره کرده که پیش‌تر سخن گفتن از آن‌ها در جمهوری اسلامی جزء خطوط فرمز بود.
سلیمی‌نمین گفته است ماجرای میکونوس در زمانی روی داد که علی فلاحیان وزیر اطلاعات کابینه هاشمی بود و رئیس مجمع تشخیص می‌خواهد بگوید «اگر در دولت من هم کاری علیه غرب صورت گرفته است کار من نبوده و کار یک سری عناصر خود سر بوده است.»
وی گفته بهتر است درباره اتفاقات صورت گرفته در زمان وزارت فلاحیان سخنی گفته نشود که «آنگاه پای مسائل دیگری به میان می‌آید که به صلاح ایشان {هاشمی} نیست»
سلیمی‌نمین در بخش دیگری از سخنان خود هاشمی رفسنجانی را به «استفاده ابزاری» از حزب‌الله لبنان متهم کرده است.
وی افزوده که هاشمی با استفاده ابزاری از گروگانگیری حزب‌الله (سال ۱۹۸۵) می‌خواست با آمریکا رابطه برقرار کند که موفق به این کار نشد.
مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران همچنین به «تعامل» هاشمی با مهدی هاشمی برادر داماد آیت‌الله منتظری و حمل مواد منفجره از سوی وی به عربستان نیز سخن گفته است.