۱۳۹۱ فروردین ۲۱, دوشنبه

كوچكترين پالايشگاه ايران هنوز توجيه اقتصادی ندارد


ایسنا: پيشرفت طرح توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه لاوان تا پايان سال گذشته به 83 درصد رسيد و اين در حاليست كه طبق آخرين وعده مسوولان، قرار بود اين طرح در سال 1390 به اتمام برسد.

قرارداد طرح بهبود فرآيند و بهينه‌سازي ظرفيت پالايشگاه لاوان، شهريور سال 1386 به دو شركت ايراني واگذار شد و قرار بود در مدت 30 ماه (اوايل سال 1389) اين طرح انجام شود.

از سوي ديگر هاشم نامور - مديرعامل شركت پالايش لاوان، پيش از اين اعلام كرده بود كه پروژه‌ بهبود فرآيند و بهينه‌سازي ظرفيت پالايشگاه لاوان تا پايان سال 1390 به بهره‌برداري خواهد رسيد.

تاخير در انجام اين پروژه در حاليست كه نامور تاكيد كرده بود كه در مورد تامين منابع اعتباري اين پروژه مشكلي وجود ندارد و اعتبار مورد نياز آن از منابع داخلي شركت نفت، صندوق انرژي بانك ملت و تسهيلات بانك تجارت تامين مي‌شود.

اهميت اجراي اين پروژه به اين دليل است كه در صورت اجراي كامل طرح توسعه و بهينه ‌سازي پالايشگاه لاوان كيفيت فرآورده‌هاي توليدي اين پالايشگاه از استاندارد يورو2 به استاندارد يورو 5 ارتقا مي‌يابد. ضمن اين كه با توجه به اين كه پالايشگاه لاوان كوچكترين شركت پالايشي از نظر حجم خوراك و توليدات است، با اجراي اين پروژه، توليد فرآورده‌هاي نفتي در اين پالايشگاه توجيه اقتصادي مي‌ يابد.

او با بيان اين كه دو درصد از توليد فراورده‌هاي كشور و دو درصد پالايش نفت خام به عهده اين پالايشگاه است، اظهار كرده بود كه 22درصد از نفت خام دريافتي در اين پالايشگاه به فرآورده تبديل مي‌شود.

با تكميل طرح توسعه و بهينه ‌سازي پالايشگاه لاوان، خوراك دريافتي آن از 30 هزار بشكه به 50 هزار بشكه ميعانات گازي افزايش خواهد يافت. بر اين اساس توليد گاز مايع از 30 تن در روز به 220 تن و بنزين از 1.5 ميليون ليتر به 2.8 ميليون ليتر افزايش خواهد يافت. البته اگر چه توليد نفت‌گاز و نفت كوره در اين طرح افزايش نخواهد يافت، اما كيفيت آنها به استاندارد يورو 5 ارتقا خواهد يافت.

همچنين توليد سوخت جت با اجراي طرح توسعه و بهينه ‌سازي پالايشگاه لاوان براي اولين بار در اين پالايشگاه با توليد يك ميليون ليتر در روز عملياتي مي‌شود.