۱۳۹۱ خرداد ۸, دوشنبه

شماری از سایت های داخل کشور از دسترس خارج شدند


ساعتی پیش، گروه وسیعی از وب سایت های ایرانی از جمله وب سایت ریاست جمهوری از دسترس کاربران خارج شدند و آنچه نقطه مشترک تمامی این وب سایت ها بود، بارگذاری محتوایشان بر روی سرورهای داخل کشور بود.

به گزارش «بازتاب»؛ در یک اتفاق نادر، تعداد وسیعی از وب سایت های داخلی که از پهنای باند و سرورهای بزرگی نیز برخوردار بودند، از دسترس کاربران داخلی خارج شدند. در میان این سایت ها می توان از سایت ریاست جمهوری به عنوان شاخص ترین سایت داخلی، از خبرگزاری ایسنا به عنوان مهم ترین خبرگزاری داخلی و تابناک به عنوان پربیننده ترین سایت از دسترس خارح شده یاد کرد.

ابتداً تصور شد تمامی سرورهای داخلی آسیب دیده یا به هر دلیلی امکان بارگذاری نمیدهند اما مشاهده شد که بسیاری از سایت های داخلی که بر روی سرورهای داخلی بارگذاری شده اند، در دسترس هستند و دچار مشکل نشده اند تا پاسخ به اتفاق رخ داده اندکی دشوارتر شود.

در همین زمینه بررسی ها نشان داد، این وب سایت های از دسترس خارج شده با فیلترشکن قابل مشاهده هستند و تنها بدون فیلترشکن امکان مشاهده شان نیست. بر همین اساس این احتمال می رود که مشکل در این زمینه از زیرساخت باشد یا مربوط به آزمایش ها درباره طرح پیش روی مخابرات در حوزه اینترنت باشد که البته صحت و سقم این گمانه زنی را باید موکول به اظهارنظر رسمی مسئولان کرد.

در سال های اخیر برخی مجموعه های طراح و پشتیبان وب سایت های داخلی، به صاحبان این وب سایت ها پیشنهاد داده و حتی اصرار می کنند که سایت هایشان را بر روی سرورهای داخلی بارگذاری کنند که سوابق نشان داده هنوز قدرت فنی رقابت با سرورهای خارجی را نیافته و به لحاظ هزینه نیز به مراتب از مطرح ترین سرورهای خارجی نیز ارقام بیشتری مطالبه می کنند.