۱۳۹۱ خرداد ۸, دوشنبه

جدال بر سر «دانه درشت‌ها» در دادگاه پرونده بیمه ایران


رادیو فرانسه: دقیقا شانزده ماه پس از برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران، امروز جلسه دیگری برای این پرونده تشکیل شد.

این دادگاه که قرار است یکی از جنجالی ترین پرونده‌های فساد اقتصادی سال‌های اخیر ایران را به سرانجام برساند، صبح امروز در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی ادامه داشت.

در دادگاه امروز، یکی از متهمان با نام اختصاری «جیم. الف» اظهاراتش را در بازجویی‌ها علیه یکی از مقامات دولتی «دروغ و کذب محض» خواند و گفت این اظهارات تحت فشار و تهدید بیان شده بود.

بر اساس آنچه قبلا الیاس نادران، نماینده مجلس و یکی از منتقدان دولت، در نامه‌ای سرگشاده در این زمینه نوشته، نام واقعی این متهم «جابر ابدالی» است و وی با محمدرضا رحیمی، معاون محمود احمدی‌نژاد مرتبط بوده است.

اما امروز آقای ابدالی تأکید کرده که از‌‌ همان روز اول بازجویی‌ها به وی گفته‌اند که اگر می‌خواهد آزاد شود باید از ارتباطش با محمدرضا رحیمی حرف بزند.

با این حال الیاس نادران که امروز در دادگاه پرونده اختلاس از بیمه ایران حضور یافته بود در جمع خبرنگاران، اظهارات این متهم را تکذیب کرد و گفت «مستندات به اندازه کافی وجود دارد، هیچ فشاری وجود نداشته و از ابتدا روشن بوده که فعالیت آن‌ها چگونه بوده است و پول‌هایی که به حساب دیگران می‌رفته نیز مشخص است.»

نادران ادامه داده که متاسف است نام مقامات ذی‌ربط هم توسط متهمان و هم توسط دادگاه برده نمی‌شود و فقط به این نکته اکتفا می‌شود که عده‌ای از مقامات هم هستند.

این منتقد دولت احمدی‌نژاد تأکید کرده که «نباید هیچ استثنایی میان فرد، مقام و قوه‌ای در رسیدگی وجود داشته باشد. همه افراد در مقابل قانون مساوی‌ هستند و هیچ‌جا ننوشته که عده‌ای مساوی‌ترند.»

علاوه بر الیاس نادران، تا کنون غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه و احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم نیز به نقش آقای رحیمی در پرونده اختلاس از بیمه ایران اشاره کرده‌اند.

از نظر منتقدان دولت، محمدرضا رحیمی به ریاست حلقه‌ای فاسد موسوم به «حلقه فاطمی» متهم است.

این حلقه که به فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی می‌پرداخته با پرونده اختلاس در شرکت بیمه ایران نیز مربوط است.

بر اساس گفته‌های الیاس نادران، پول‌های نامشروع حاصل از این فعالیت‌ها، در جریان انتخابات مجلس هشتم، بین نامزدهای مجلس توزیع شده است.

با پایان یافتن جلسه امروز، جلسه بعدی دادگاه به روز چهارشنبه ۱۰ خردادماه موکول شده است، اما هنوز مشخص نیست که پای «دانه درشت‌ها» به ویژه محمدرضا رحیمی به این دادگاه باز خواهد شد یا نه.